Wednesday, June 20, 2012

hira'... iqra'...

satu satunya tempat yg sgt aku hajati nk pegi bile aku menjejakkn kaki ku di bumi suci mekah al mukarammah. masih jelas lg pndgan mata ini cahaya lampu kota mekah waktu tu. angin sejuk menyapa sgt sgt lah dingin dirasakn. mungkin sebab muka ni di basahi peluh mendaki lebih satu jam nk naik ke atas bukit nur itu.  mungkin dulu ketika siti khadijah mendaki lg susah drpada aku mendaki waktu tu. skrg da ada tangga wlaupun tak berapa sempurna tp amatlah membantu. sgt jauh bg aku yg tak penah2 mendaki.2-3 kalu aku agak terasa nk putus asa. yapi akhirnya smpi jua aku kat puncak. sempat solat 2 rakaat dlm gua hira'. ambik berkat. wlpun tak sempat berdoa pnjg sbb ramai yg beratur menunggu giliran tp dlm ati aku puas. dpt juga aku solat di situ. di tempat nabi junjungan besar kite dipeluk jibrail kali pertama. dipintu gua itu kami berkumpul ramai2 bersama ustaz mutawif yg membawa kami. kata ustaz .. bukan senangkn mendaki bukit nur ini. nabi bersusah payah ke sini utk mendapat hidayah dan nur dr Allah. hikmahnye.. utk dpt sesuatu itu kite perlu bersusah payah dulu br dpt ape yg kite nk. itu kata ustaz. tapi aku tak hiraukn borak2 mereka di situ. aku tak putus berdoa. doa. doa dan terus berdoa.agar apa yg aku doa, moga Allah dengar dan Allah makbulkn.



No comments: