Monday, December 29, 2008

PERTAMA kali

Pertama no.1
Pertama kali jatuh cinta....
Hikhikhik gelak dulu sblom tulih. teringat zaman cinta monyet yet ni. Pertama kali jatuh cinta time aku form 3 nak masuk form 4. Time tu kan org duk sibuk tunggu result PMR. aku duk sibuk ber cintun. Satu kg nga aku. sebaya sama umo. sekolah laen. budak sekolah teknik. Sonok nye first time rase macam dunia ni warna warni penuh nga pelangi jek. Masa tu dapat surat bertali arus..surat wangi gile lak tu. Ayat2 mak aii berbunga2 upanye dapat mamat jiwang kena le layan. Skrg nih mamat ni daa kawen daa ada anak daa pon skrg nih. Dia kawen dulu kot dr aku. Lama gak aku couple ngan dia nih. Dr time tu smpi aku masuk Forecast kat UTM. sebab jauh sgt susah nak contact..jeles se seme2 kiter clash. Mak aii masa time tu baru se betapa sakit nye putus cinta. Tu le kali pertama dan terakhir putus cinta.

Pertama No.2
Pertama kali lihat suami saya...
Pertama kali lihat ANAS MOHD SHAH ni macam aku cite kat blog sebelom ni le. tarikh tak ingat tapi kat kelas 1-9 kelas kelas Biologi Gunaan Dr Rosli Ilyas bulan JUN 2000. Beza umo setahun je. ala2 kira sebaya jugaks le. Dr benci datang le suka. dr suka datang le sayang. Sepanjang kat UTM tu pahit manis susah ke senang ke sama2 le nga dia.

Pertama No.3
Pertama kali keluar dating ngan suami saya...
First time keluar dating ngan ANAS MOHD SHAH ni kat "payung" kat skudai. tak tahu tempat tu duk ada tang tu lagi ke idak. daa ada highway besa nak masuk utm dr jalan skudai. Payung tu betoi2 kat simpang jalan Skudai nak masuk UTM. Masa tu dia nak belanja. Makan nasi ayam. Yang kelaka time tu aku ni kan minah gelabah..semua sudu garfu jatuh bawah meja. Dia tolon aku g amek yg laen. Masa tu banyak le dia punye cerita. Masa sekolah menengah punye citer le.. macam2 rase satu malam tu pun tak abes. Masa tu baru tahu dia ni org yang punya. daa ada makwe upanye. Masa tu lak aku baru clash. Dalam ati..melepaih le tapi tak ape le..kawan2 je. anggap dia abg je. abg angkat. hehehe~ lama ter angkat.

Pertama No.4
Pertama kali naik kapal terbang...Pertama kali naik flight ni time keje nga PELORUS dulu. wat Port Health Safety Management System tuk Sabah Port. Dr KLIA g Kota Kinabalu. Masa tu gak first time g sabah. Waa seronok irup udara yg jauh dr pencemaran. tak sama macam KL. time masa tu yang pelik nye kat sana waktu dia laen awai satu jam. so difficult woo mata macam tak leh terima je.pening2 lalat dia buat nye.


Pertama No.5
Pertama kali bawak kereta....
Tak henggat sangat pertama kali bawak kete ni. Tapi yang aku pasti kereta first aku bawak kereta WIRA. Anas yang ajar kot. Betoi tak ingat sangat. Bila. Tapi bila aku baru dapat lesen masa tu aku berulang alik dr Hulu Kelang ni ke PELORUS..jauh siot. yang aku paling takot jem, bukit, traffic light dan tol. Bergoyang lutut aku time kuar dr kereta. Time pegi tak ape le time tu kul6.3 tak banyak kereta lg ataih jalan tapi ala balik mak aii jem merata2. masa tu alamak..alamak..gelabah semacam je. Lama2 jadi biasa. Tapi tu le ada hikmah nye kalo takde macam tu aku se smpi skrg aku still lagi tak konpiden bawak kete dalam KL nih. di sebabkan itu jugak le aku jadi berani sket.


Pertama No.6
Pertama kali naik basikal....
Pertama kali aku naik basikal lebih kurang masa aku akhir umo 6 tahun. pantang nampak basikal abg aku free mesti aku rembat. try kayuh pelan. tak cukup pusing 360 pun mula2 nye. bila aku nengok kwn2 yg laen kayuh aku perhati betol2 diorg kayuh. lama2 dapat kayuh sepenuhnye. suka nye time tu. tarikh keramat 10.10.89 masa aku darjah satu time tu ayah aku hadiah kan aku basikal rally warna biru hadiah aku dapat naik Quran besar. tarikh keramat aku ingat sampai skrg tak leh nak dikikis dlm memori aku. mybe tuk selamanye. teringat time naik basikal baru aku tu.. nak g ngaji. pakai baju kurung warna tanah merah bunga hijau...hehe ingat lagi detik bersejarah tuh. masa tu lepas ujan. redup. sejuk. kelas mengaji batal. apalagi time tu pusing satu kampung tunjuk basikal baru. seroooonok.

2 comments:

Naizaitul Husna said...

sronok plak bile igt blk kenangan yg "Pertama No.4" tu...1st time kite gi Sabah, kan...igtkan xtakut..rupenye ctrl 'ayu' gak mase flight nak take-off tu ye..heheheh

De'niza said...

a'a. betol2!alamak ada geng pertama no4 le. kehkehkeh.