Thursday, February 19, 2009

hari yang membosankan


ari ni lama sgt kat HKL. pening berpusing2. selalu follow up hosp putrajaya skrg semuanye aku da tuka ke HKL. baru je anta. so diorg da tetapkan tarikh appoitment tu 11.03 tapi sbelom tu staffnurse suh dtg jupe dia amek borang nak wat ujian darah nga urine. so tadi pegi la. ari tu jupe staffnurse tu kat depan bilik 21. so dtg awai tumpang anas g keje. terus pegi tunggu depan bilik 21 tu..tunggu punye tunggu aku se tak sedap ati lak. eh suka ati je tunggu kat sini betol ke ari ni staffnurse ni bertugas kat sini..tmpt sama ke ari2? ishk ni takleh jadi ni. da nak kul9 ni. aku g le tanya kat kaunter "pendaftaran kes2 baru". nampak akak tu macam baik je. dia pun jerit2 nama staffnurse tu. diorg kat blkg cakap ..takde...pegi minum kat bawah. dia kata dik duduk dulu staffnurse tu g minum jap. so aku tunggu le smpi kepala aku asik tertoleh ke tmpt kaunter tu kot2 le staffnurse tu da datang ke..tunggu punye tunggu dah dalam 45min lebih. aku g le kat kaunter..kak , staffnurse tu da naik minum belom. aku tanya dengan nada baik le wlpun dlm ati ku ni da mula suam2 kuku. mane idak nye nak amek borang uji darah je. belom beratur nak uji darah kat bawah lagi tuh. oo dia cakap da naik tu..kat kaunter temujanji tu.

cit nasib baik aku tanya. ye la nak wat cam mane seme diorg ni sibuk. mane nak ingat seme. aku pun sape..di antara beratus-ratus patient yg dtg ari ni. memang tak terlayan. aku pegi le kat kaunter temujanji tu. nasib le akak staffnurse yg manage aku nye rhematoid tu baik sgt. peramah. senyum je. wat aku ilang suam2 kuku dlm ati aku. siap tunjuk arah lg kat mane nak wat test darah tu. al-maklum le first time le kira nye. no aku yg ke 100. no skrg 096. tak lama kejap je tunggu da smpi turn. abg tu bg aku bekas test urine. dia bg arah gak. tapi aku sesat. tak kan nakg toilet pastu nak carik makmal anta urine tu. so aku cari makmal tu dulu belom g toilet. cari2 pusing 2-3 kali tempat sama. tanya diorg pun bleh ke kata tak tahu. padahal diorg keje kat HKL ni. xpe le. nat wat cam mane. aku pusing2 lagi. cari tmpt. at last aku jupe gak. g toilet isi urine and anta. ingatkan terus balik. dia bg kertas kecik hijau suh tunggu 45min. tulih kat situ biologi test ke hape ntah. lama gak tu kena tunggu ni. pelik gak sbb kat putrajaya tu tak nyah le kena tunggu. aku pun pk le...maybe sini lain kot sbb diorg ni nak conduct ramai org maybe kena pegang sndiri result test tu kot. lagi pun kat putrajaya diorg cakap diorg pun anta sini darah and urine tuk buat test. cepat kot. maybe kena amek terus result. eh ni tak bleh jadi tak kan nak melanggut je. baik aku g beli suratkaba. aku beli le berita harian. saje nak baca. ilang bosan. anta tu dalam kul10.08. tunggu punye tunggu nama aku idak di panggil gak.


45min pun da berlalu. ati aku pujuk aku..kejap lagi tu kot. da sejam lebih berlalu.aku pun g tanya le kat kaunter. en tolong cek sy punye ni mane tahu da siap. urine ke dik dia tanya. a'a belom lagi. tapi sy tunggu da sejam lebih. dia amek kertas hijau kecik yg diorg bagi mula2 register tadi. kelam kabut diorg cek. aleh2 dtg kat aku eh patutnye tak nyah tunggu ni. hanggiiin satu badan. mintak maap le dik maybe staff baru tu tak tahu tu. adeh aku tunggu da sejam lebih leh kata tak nyah tunggu. panas. panas. tapi aku dlm je panas aku leh tahan lagi aku senyum je and terus pegi. nak balik nak kena tunggu bas. dr unit nefrologi tu keluar nak kena naik jejantas. smpi tangga turun nampak bas u20 meninggal kan aku. adeh terlepas bas lak. nasib aku tak baik agaknye ari ni. terpaksa tunggu dalam setengah jam lagi kot. ayang sms ajak makan kaskas. hp mati lak takde bateri. aku cari public phone. panas siot tengah hari buta tu. aku call, ayang kata dalam meeting lagi satg baru nak kuar. aiseh man dalam meetin ingat kan ondway. tak pe la yang, zai naik bas aje la.


balik umah penat tak henggat. tensen. petang pegi pejapat pos pastu beli kudapan banyak2. nak makan byk2 supaya sakit perut nak suh ilang sakit ati. ni tengah menguyak kudapan lg ni. kunyak jgn tak kunyak. cam tu kalo aku melepaih kan tensen aku. makan makan dan makan. makan lagi. teringin nak makan kek. sedapnye ciskek nurul. aiseh jauh nak order kalo dekat2 sini mesti aku order lagi. takpe le ni kudapan kat umah ni byk sape nak abeskan kalo bukan aku. makan jgn tak makan.

No comments: