Sunday, November 2, 2008

MAK MERTUA VS MAK SENDIRI NAK DTG

Mak mertua vs mak sendiri nak dtg ni macam topik bes je aku nak tulih. Katakan tetiba jek mak kiter ke atau mak mertua kiter call nak dtg..aiseh ! sblom diorg smpi mesti nak kena prepare ape yg patut ni.umah mesti2 le kena kemas tak kan diorg dtg tgk umah bersepah2...mesti banyak le mende terbyg nak buat.itu ini dah siap dah list..berderet2 dlm kepala hotak ni.Mak kite ke mak dia patut nye kite layan sama je. Mak dia mak kita juga, mak kita mak dia jugak. Bagi aku tak kira le kita layan cemane yg penting diorg balik ngan senyuman pnjg smpi ke telinga hendaknya.

Katakan lah mula2 mak sendiri nak dtg. aku sbnrnya lebih gerun kalo mak aku tetiba je call nak dtg. mak aku ni surirumah fulltime.keja2 rumah ni memang detail n ekpek.ekpek tis dier le katakan. kalo dia nengok lantai aku sket je gelap ke..ada daki ke ape ke..siap le.mata dia pantang negok mende2 cam gitu. kalo mak aku dtg satu umah aku dia nak kemas smpi mesti demam punye lah. mane tak demam nye bilik air dia sental..bukan setakat lantai je, siap nga dinding skali.sbb tu la kalo mak aku nak dtg aku tanak le dia buat keje2 cam gitu, aku mesti sental dulu sblom dia smpi.umah aku kat kg mop lantai ari2.mak aku boleh cam kalo lantai tu tak mop.kaki dia tak leh berpijak di bumi nyata kalo dia rase2 lantai tu tak mop.satu lg bak bahgian dapur umah mesti cun le..mesti kemas punye siap2 mak aku cek dlm peti ais semua menda mesti tersusun rapi. Kat segenap ruang rumah, habuk seco ek pun kalo boleh jgn ada.sarang laba2 sebesar mane dia nampak.

Nasib le aku ni anak pompuan dia kalo aku ni menantu dia aiseh teruk juga tu. memang pun!kesian kakak2 ipar aku..kalo nak bodek mak aku rumah mesti tip top.Mak aku wlpun cerewet sket bak2 hal rumah tangga ni ati dia baik, umah kalo tak kemas dia tolon kemas kan.menda tak tersusun dia susun kan..mak aku memang tak leh duk diam.satu lagi nak bodek mak aku tanam bunga ke sayur ke ape..dia mesti suka.mak aku ni rimas duk lama2 umah aku sbb al maklum le rumah bandar kena sentiasa tutup dan berkunci.kalo tak ada je kan mamat2 yg tak dikenali masuk umah kang naya kang.

Kalo mak mertua pulak nak cal nak dtg, rumah of course mesti kena kemas.sama je. cuma mak mertua aku ni bekerjaya tapi dah bersara. mak mertua aku tak de sedetail mcm mak aku. tu memang aku tarik nafas pjg sket fuhh legaaa. aku tak de nak komen pepanjang.tapi tu le mak mertua aku ni memang memahami n baaaaik ati. segala nasihat dan tunjuk ajar dia mesti besebab. pantang nye semua menda mesti kelihatan berjimat cermat..tu aje. My hubby ni "anak mak"..manja sket ngan mak dia.bukan manja sket manja byk. Aku selalu ingat kan dia suh dia lebih kan mak dia dr aku. "Sayang, Jaga ati mak.
Tepuk dada tanya selera...mane lagi gerun mak sendiri ke mak mertua nak dtg. terpulang pd individu.Ape2 pun syurga itu di bawah telapak kaki ibu. Sayangi lah kedua2 nye selagi mereka ada. Mereka berhak dihargai sbb pahit maung mereka membesar kan kita semua. Mereka marah ke ape ke semua tanda mereka care tanda mereka syg kat kita. Untuk umie yg tersayang, i love sooo much!terima kasih terhingga kerana jadi mak saya.Untuk mak, terima kasih sgt sbb terima zai se adanya.I love so much both of you.saaaayang sgt tak tergambar dengan kata2.

sayangi lah ibu anda.

No comments: